Hvad mener du egentlig?

Det er vældig nemt at blive misforstået. Det har vi vist alle oplevet, når vi siger noget i den bedste mening og pludselig finder ud af, at det blev hørt helt anderledes, end det var tænkt. Vi kom til at lukke en frø ud af munden – sådan bliver det nogle gange formuleret. Frøen hoppede ud, og den er ikke sådan lige at få ind igen.

[IMAGE=eNlpOebVGzoS.jpg]

Så må man prøve at redde situationen. Personlig kommunikation er en vanskelig disciplin, som det kan være værd at øve sig på. Mange vælger at søge hjælp til det. På virksomhedsniveau udbydes der kurser i personlig kommunikation, og de fleste ledere har på et tidspunkt været omkring et sådant kursus. Og de fleste har stor gavn af dem, for der er mange gode værktøjer at tage i anvendelse, hvis man vil forbedre sin personlige kommunikation.

[IMAGE=bzc5fzfyUccl.jpg]

Udbyderne af kurser

[IMAGE=cUsapCdMxmSS.jpg]

De virksomheder, der udbyder disse kurser i personlig kommunikation, er ofte startet af mennesker, der brænder for sagen og gennem deres tidligere jobs har mødt mennesker, der kunne have god gavn af at arbejde med den måde, de kommunikerer personligt på.

For at komme i gang har de ofte taget et erhvervslån til etableringen, så de på den måde har skaffet sig midler til at leje lokaler og købe udstyr, hvis de ikke selv har haft pengene til det.

Redskaber

Personlig kommunikation handler ofte ikke så meget om gennemslagskraft og stærk udstråling, men lige så meget om, at man lærer at sætte sig over i modtagerens stol, så man kan sætte sig ind i, hvordan vedkommende oplever ens kommunikation. “Perception is reality” lyder et gammelt mantra i kommunikationsverdenen, og det betyder, at et budskab er sådan, som modtageren opfatter det – og det er afsenderens ansvar at sørge for, at modtageren forstår det sådan, som det er tænkt fra afsenderens side.

Så god kommunikation handler om at sætte sig i modtagerens sted og vælge en kanal til sine budskaber, som modtageren forstår og accepterer. Det nytter ikke at skælde ud, hvis man vil motivere til en ekstra indsats, og det nytter ikke at tale til en voksen som til et barn. Alt for ofte sker det, og man ender med to mennesker, der slet ikke kan tale sammen.

Man skal være assertiv i sin personlige kommunikation. Gå ind i modtagerens situation og kommuniker, så man taler personen op og ikke ned. Det lyder jo enkelt og godt, men virkeligheden er, at det kan være rigtig svært. Hvor mange er ikke kommet trætte hjem en dag og startet med at brokke sig over, at vasketøjet stadig ikke er taget – i stedet for at spørge ind til, hvordan dagen har været, så den anden part også føler sig hørt og værdsat.